Echo's en punctie

Bij de vorige echo's leek het erop dat de follikels bijna groot genoeg waren. Eerste zou de punctie zijn op donderdag, toen vrijdag, toen zaterdag en toen zondag. En uiteindelijk was deze op maandag!
Op donderdag en vrijdag hebben we beide dagen nog een echo gehad en heb ik ook bloed moeten laten prikken. Dit was voornamelijk om te zien of de follikels niet ineens heel groot zouden worden en of mijn lichaam zelf bezig was een eisprong op gang te brengen. Dit bleek beide niet het geval te zijn. In plaats van de grote follikels nog verder te laten groeien, werden juist de kleinere steeds groter. Bij de laatste echo werden dan ook rechts 7 grote en links 6 grote follikels gezien die mee konden doen voor de punctie. We mochten dus lekker rustig weekend houden en zaterdagavond de Pregnyl spuiten.
De Pregnyl zelf was nog een hele belevenis. Deze moet exact om 22.30 uur gespoten worden en moeten we daarom om 22.00 uur alvast klaarmaken en een half uurtje laten liggen. Doordat deze uit de koelkast komt heeft het zo een half uurtje om op te warmen en doet het inspuiten minder pijn. Als eerste ging ik op zoek naar het dopje dat we gekregen hadden om de flesjes te breken. Deze was natuurlijk kwijt, dus paniek! Gelukkig trof ik deze aan bij het zakje pijnstillers en konden we aan de slag. Het glazen flesje breken is nog een hele klus en heel verstandig begon ik met het flesje vloeistof. Het resultaat; de dop totaal versplintert en splinters glas in de vloeistof. Pas daarna zag ik het gekleurde stipje en wist ik me te herinneren dat deze naar achteren moest. Gelukkig hadden we nog een tweede flesje en hebben we er maar één nodig. Nummer 2 ging prima en zo ook de 2 flesjes poeder. Spuitje maken met dikke naald erop, van het flesje naar de poeder, weer opzuigen en in flesje poeder nummer 2 en dan weer opzuigen. Dan het dunne naaldje erop en tadaa, 10.000 ie Pregnyl in 1 spuitje ligt klaar! Het inbrengen voelde een beetje branderig, maar was heel goed te doen.


Maandagochtend mochten we op voor de punctie. Ik had besloten met er niet te druk over te maken en lekker van het weekend te genieten. Een uur voor de punctie moest ik pijnstillers innemen (1000 mg paracetamol met 20 mg codeïne). Pas een half uurtje voor de punctie hoefden we ons te melden en mocht mijn vriend zijn potje vullen. Toen begon ik langzaam toch wat zenuwachtig te worden. Precies op tijd mochten we naar binnen en warden opgevangen door de arts en verpleegkundige die we inmiddels al zo vaak hadden gezien. Dat was gelukkig helemaal vertrouwd en stelde mij wel op mijn gemak. Na een complete uitleg en alles klaar zetten kreeg ik door het infuus een snelle pijnstiller (Rapifen). De wereld draaide meteen om me heen en ik besloot mijn ogen dicht te doen. Eerst werden de follikels rechts aangeprikt, waar ik vrijwel niks van voelde. Daarna links en die voelde ik zeker. De eerste drie follikels gingen prima, maar daarna voelde ik ze één voor één opgezogen worden en dat was zeker geen pretje! Uiteindelijk zijn ongeveer 22 follikels weggehaald.
Nu een uurtje uitrusten mocht mijn vriend gaan vragen hoeveel eicellen er gevonden zijn en welke methode toegepast zal gaan worden. Ze hebben 16 eicellen gevonden en zullen ICSI gaan doen. Wel bizar, aangezien bij de laatste echo 13 grote follikels geteld werden en nu 16 eicellen gevonden zijn, heel fijn! Morgen mogen we rond 11.30 uur bellen om te horen of er bevruchtingen zijn en een terugplaatsing. Spannend!
Aangezien mijn eierstokken door de vele follikels toch wel wat harder aan de slag zijn gegaan dan verwacht, mag ik geen Pregnyl spuiten komende week. In plaats daarvan mag mijn vriend vandaag bij de apotheek Orgalutran ophalen, waarvan ik 2 keer per dag 2 bolletjes moet inbrengen.

Reacties